Nieuws

BREEAM-NL certificering in de praktijk: The Social Hub

Het certificeren met BREEAM-NL is voor iedere sector weer anders, hoe ervaart de hotelbranche dit? Een gesprek met Amber Westerborg, director Sustainability & Impact bij The Social Hub, over hun ervaringen. “BREEAM-NL In Use geeft een mooie richting aan je duurzaamheidsstrategie.” 

Duurzaamheid is een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt binnen de hotelbranche, vertelt Westerborg. “Wij zijn bijvoorbeeld aangesloten bij Green Hotel Club, een collectief van Amsterdamse hotels die geïnteresseerd is in het verduurzamen van hun vastgoed. Of in Rotterdam bij het initiatief Hotel Neutraal, waarbij 16 hotels, ontwikkelaars en de gemeente de krachten hebben gebundeld en streven naar een CO2-neutrale en circulaire toekomst. Het scheelt dat de bouwregulering in Nederland van een hoge kwaliteit is en stuurt op duurzaamheid, dit is niet het geval in alle Europese landen waar wij actief zijn.”   

Van The Student Hotel naar The Social Hub 

Van origine een Nederlands concept, opgericht in 2008 in Amsterdam, is The Social Hub door heel Europa actief met 16 vestigingen. Hiervan zijn er 8 in Nederland: Delft, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Rotterdam en twee vestigingen in Amsterdam. In totaal heeft The Social Hub meer dan 10.000 kamers met plannen om uit te breiden naar in totaal 23 vestigingen in 2025.  

Tot eind 2022 droeg het concept de naam The Student Hotel, waarom is dit veranderd? Westerborg: “We zijn veel meer dan alleen een plek voor studenten. Daarom de naamswijziging, want we willen hiermee aantonen dat we met ons vastgoed een knooppunt zijn voor allerlei doelgroepen. Een plek waar verblijven, van short- tot longstay, samenkomt met werken, vergaderen en verblijven. Denk aan evenementen, maar ook eten en drinken.”   

Duurzaamheid is daarbij een leidend thema, al is dit breder dan alleen het vastgoed, aldus Westerborg. “Ten eerste draait het om duurzaam vastgoed, met aandacht voor goed ontwerp en de juiste materiaalkeuzes. Een tweede aspect is de operationele kant: hoe zorg je ervoor dat je hotel zo duurzaam mogelijk is in gebruik, denk aan water, energie en afvalscheiding. Tot slot draait het bij ons om maatschappelijke impact. Met zoveel verschillende soorten bezoekers in ons vastgoed willen we deze mensen inspireren en betrekken bij maatschappelijke thema’s, denk aan diversiteit en inclusie en sociale duurzaamheid. Dus we kijken verder dan alleen het vastgoed.”   

Voldoen aan hoge maatstaven

De reden dat The Social Hub voor BREEAM-NL heeft gekozen is tweeledig. “We willen ons vastgoed benchmarken en een duidelijk startpunt hebben om zo te meten hoe wij het doen op het gebied van duurzaamheid. Anderzijds willen we laten zien dat ons vastgoed aan hoge maatstaven voldoet en dit ook uitstralen naar de vastgoed- en hotelwereld en andere partijen inspireren en motiveren dit ook te doen,” legt Westerborg uit.  

De hele Nederlandse portefeuille van The Social Hub is BREEAM-gecertificeerd. Zo zijn 7 van 8 panden bekroond met een BREEAM-NL In-Use certificaat, de locatie Delft is gecertificeerd volgens de richtlijn Nieuwbouw. Met de hulp van de BREEAM-NL Experts van adviseur CBRE, zijn de bestaande gebouwen gescoord op asset- en managementniveau, waarbij de gebouwen een ‘Very Good’ of ‘Excellent’ beoordeling hebben gekregen.  

Het volledige plaatje 

Het interessante van BREEAM-NL In-Use, vindt Westerborg is dat het verder gaat dan alleen het vastgoed, het gaat ook over gebruik. “Je kunt het meest duurzame hotel van de wereld bouwen maar als iedereen een halfuur gaat douchen en constant de ramen openzet, dan schiet je voorbij het doel. Dus BREEAM-NL In-Use geeft ons een volledig plaatje van ons ecosysteem en hoe het in de praktijk werkt.”   

Gastenboek 

Westerborg over het certificeringsproces: “We hebben van tevoren een scan laten maken van de gebouwen en een roadmap opgesteld om uit te komen op Very Good. Omdat het ons eigen vastgoed is en we zelf het management doen, kunnen we makkelijker de informatie voor de bewijslast verzamelen en zijn de lijntjes kort.”  

De grootste uitdaging volgens Westerborg bij certificering is de interpretatie van sommige credits. “We zijn hier goed geadviseerd door de BREEAM-NL Experts van CBRE. Een concreet voorbeeld: het gastenboek. Is dat een letterlijk boek of past onze invulling hier ook onder, namelijk een notitiebord in iedere kamer met tips met wat je kan doen in de stad, inclusief uitleg over de airco en de douche? CBRE heeft hier met ons over meegedacht en ook de Assessor van W4Y heeft geholpen om aan te tonen dat dit voldoet aan de eisen.”  

Vinger aan de pols 

Omdat The Social Hub niet een traditioneel hotel is, sloot de richtlijn niet 100 procent aan. “We zijn net anders omdat wij ook veel long-stay studenten hebben die ander gedrag hebben dan hotelgasten die een paar dagen blijven. Ondanks dat we afwijken van de norm, vormde dit geen belemmering tijdens de certificering.”  

Nu het vastgoed is gebenchmarkt, is The Social Hub druk bezig voor de volgende certificeringsronde. “We hebben nu een goed inzicht waar het beter kan en waar we al goed op scoren. We willen ons inzetten om te blijven hercertificeren om zo steeds een goede vinger aan de pols te houden bij ons vastgoed.”   

Begin klein 

Tot slot geeft Westerborg als tip mee aan de hotelbranche: “BREEAM In-Use kan een hele mooie richting geven aan je duurzaamheidsstrategie, met duidelijke thema’s en categorieën die je kan gebruiken. Het helpt je bij het maken van een benchmark wat je sturing kan geven in het vaststellen van je strategie. Mijn tip is: begin klein en denk niet dat je de hele wereld moet veranderen. Kijk naar 3 of 4 thema’s waar je het verschil kan maken, hierdoor rol je steeds verder in andere onderwerpen en kan je geleidelijk aan uitbreiden. Dit heeft meer effect dan meteen 20 projecten opstarten en je focus verliezen.”   

Lees ook het eerdere verhaal in deze reeks: BREEAM-NL certificering voor theater in de praktijk.

Gerelateerd nieuws

Het nieuwe BREEAM-NL magazine: vol inspiratie en duurzame voorbeelden

6 december 2023
Het nieuwe digitale BREEAM-NL magazine is uit. In deze editie lees je over het nieuwe keurmerk BREEAM-NL Nieuwbouw en Renovatie Woningen en...

Van Gogh Museum BREEAM-NL Excellent gecertificeerd

8 november 2023
De gebouwen van het Van Gogh Museum, het beheer en het gebruik zijn opnieuw BREEAM-NL gecertificeerd, ditmaal met een score ‘Very good’...

Blijf erkend BREEAM-NL Expert met nieuwe e-learnings

24 oktober 2023
Erkend BREEAM-NL Expert blijf je niet zomaar. Ieder jaar moet je aan de permanente educatieverplichting te voldoen. Met ons uitgebreide...