Projecten

Project
OUTSTANDING 85,22%

Nieuwbouw Pand 5 Danish Crown

De Deense holding Danish Crown Group heeft in 2018 de firma Zandbergen en Zn. Vleeswaren B.V. overgenomen en hernoemd als Danish Crown Foods Haarlem B.V. De Danish Crown Group is in Europa de grootste producent en verwerker van varkensvlees producten en binnen Denemarken de grootste voor rundvlees. Strategie Danish Crown.

In juni 2021 heeft Danish Crown een nieuwe vijf jaren strategie ingezet en hiermee de vorige strategie, the four wheel drive, afgerond. De nieuwe strategie Feeding the Future gepresenteerd door Jais Valeur (CEO Danish Crown A/S) heeft een duidelijk visie, waarbij de ambitie is uitgesproken dat wij een succesvolle en leidende speler willen zijn in duurzame vleesproductie in 2030. Als onderdeel van deze strategie zijn er drie flagship sites benoemd, waaronder de locatie Haarlem, die als eerste 2022 in CO2 neutral zijn met de ambitie om in 2026 vijftig procent van alle productie locaties CO2 neutraal te hebben. Hiermee gaat Haarlem een vooraanstaande rol spelen in de nieuwe strategie. De nieuwbouw die in Haarlem is gerealiseerd onder de hoogste BREEAM standaard is hiermee geen einde maar een onderdeel van een duurzaamheidsstrategie binnen Danish Crown.
In het kader om de locatie Haarlem CO2 neutraal te maken is er een multidisciplinaire werkgroep gestart om de carbonfootprint of de locatie Haarlem te bepalen inclusief een actieplan om CO2 footprint te verlagen een pakket aan maatregelen zoals energie besparende maatregelen te treffen, over te stappen naar renewable sources, electrificeren van processen gebaseerd op fossiele brandstoffen en bijvoorbeeld het vervangen van gas door biogas. In het kader hiervan wordt ook gekeken om de hoeveelheid zonnepanelen op de bestaande panden uit te breiden, gebaseerd op een studie uit 2018, maar ook om in de bestaande bouw additionele warmte-pompen te installeren zoals ook in de nieuwbouw is gerealiseerd.

Ook ten aanzien van het vervoer wordt nadrukkelijk gekeken naar duurzaamheid. Een groot deel van de medewerkers bestaat uit uitzendkrachten die door twee strategische partners worden geworden en ingezet. Samen met deze uitzendbureaus wordt maximaal ingezet op carpoolen en bovendien wordt ook actief gestimuleerd om op de fiets naar de locatie te komen, hierbij worden ook electrische fietsen ingezet zodat ook medewerkers die, relatief, wat verder weg zitten nog steeds met de fiets in plaats van met de auto het woon-werk verkeer kunnen afleggen.