Gemeentekantoor Stadsdeel Zuidoost

Asset
Score
58,4%
Asset
Schema
In-Use
03 juli
2020
Certificaat geldig tot

Het Anton de Komplein vormt in de vernieuwde Bijlmer de oostelijke beëindiging van het centrumgebied van Amsterdam Zuidoost, dat zich uitstrekt tussen de Arenaboulevard en de Amsterdamse Poort. Sinds 2006 bevindt zich aan dit plein ook het Stadsdeelkantoor van Zuidoost.

Het ontwerp van dit kantoorgebouw biedt een antwoord op het grote niveauverschil tussen het laag gelegen plein en de hoger gelegen Bijlmerdreef. Mede omdat de stedenbouwkundige ruimte groter was dan het programma van het Stadsdeelkantoor vereiste, werd extra studie gemaakt van de gewenste volumeontwikkeling. Uiteindelijk is gekozen voor twee gebouwen met een tussenlid: een gebouw aan de Bijlmerdreef en een gebouw aan het plein. De hoofdentree van het stadsloket bevindt zich op maaiveld aan het plein. De arcade en de grote publieksruimte aan de pleinzijde hebben een dubbele hoogte van circa zeven meter. Verschillende looproutes verbinden beide niveaus in het interieur.

De publieke ruimtes bevinden zich op de eerste twee etages. Het bestuur zetelt op de 2e verdieping, direct boven de raadszaal. Alle sectoren zijn zodanig verdeeld in het gebouw dat ze een meer of minder eigen plek hebben in het complex. De vijfde etage is ingericht als vergadercentrum. Het is een halfopen kantoor geworden: hoofden en managers hebben een eigen kamer(-tje) en afdelingen zijn van elkaar gescheiden middels volglazen wanden. Sectoren zijn zodanig verdeeld in het gebouw, dat ze zoveel mogelijk een eigen domein hebben in het gebouw maar ook de optimale onderlinge nabijheid. Binnen iedere sector zijn een aantal specifiek gevraagde aanvullingen op de werkplekken vormgegeven. Spreekkamers, lounge-ruimtes, facilitaire units en concentratiewerkplekken.

Een aantal van deze faciliteiten zijn ondergebracht in zogenoemde strips. Dit is een meubel met aanzienlijke afmetingen (zo’n 14 m lang) met een sterke expressie. Dit is tevens het middel geweest om de grote kantoorruimtes op te delen in werkzones, de hoofdgang, achterommetjes en pleintjes. De werkplekken zitten voor het overgrote deel gewoon aan de gevel. In de middenzone zijn naast de concentratiecellen en centrale archieven een aantal bespreektafels en zitjes voorzien.