Het liefst zou Robin Eman, Hoofd Facilitaire Zaken van Triodos Bank, dagelijks zo’n 600 collega’s willen begroeten in het gloednieuwe en superduurzame hoofdkantoor De Reehorst in Driebergen. Nu zijn er dagelijks nog geen vijftig medewerkers in het gebouw te vinden. Een paar mensen van de receptie, een enkele collega van de facilitaire dienst. “Er is veel belangstelling uit de markt voor het kantoor en hoe het functioneert voor de gebruiker. Maar ik ben terughoudend in het verstrekken van informatie. We hebben gewoonweg meer gegevens nodig bij een volle bezetting.”
De Reehorst: nieuwe gezonde werkomgeving voor Triodos-medewerkers
Het is het lot van een hoofd facilitaire zaken in tijden van coronacrisis. Je beheert een pand dat nauwelijks wordt gebruikt, niet echt wordt getest in feite. Optimaliseren van installaties gebeurt voor een surrealistische situatie. En dat terwijl, in het geval van De Reehorst, de ogen verwachtingsvol op de nieuwe huisvesting van Triodos Bank waren gericht. Nog voor de opening werd het pand, ontworpen door architect Thomas Rau, bestempeld als een van ‘s lands beste gebouwen om in te werken. Dat werd bevestigd met een hoge BREEAM-NL score: 94,32%, vijf sterren. Na die hoge score is Triodos aan de slag gegaan met het keurmerk voor bestaande gebouwen, BREEAM-NL In-Use, om ook het daadwerkelijke gebruik van het gebouw te monitoren en te optimaliseren.
Eerst weer volledig draaien
Robin Eman vertelt dat de Triodos-medewerkers vanaf november 2019 zijn ingehuisd. In januari en februari van 2020 heeft het gebouw met volle bezetting gefunctioneerd. De gebeurtenis in maart is alom bekend. “De periode is te kort geweest om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen”, concludeert Eman. “We willen eerst weer een langere tijd volledig draaien voordat we inzichten kunnen verschaffen aan de buitenwereld.” Over de eigenschappen van het gebouw an sich lukt dat wel.
De Reehorst: ontworpen en ontwikkeld voor de gebruiker
Het Triodos hoofdkantoor De Reehorst is ontworpen en ontwikkeld voor de gebruiker; de medewerker van Triodos. Die medewerker moet zich er prettig voelen, moet met plezier naar zijn werk gaan. Dat draagt bij aan een gezonde en productieve medewerker, zo is de gedachte. En dat zijn ook de reacties die de facilitair manager terugkreeg van medewerkers, in het pre-corona tijdperk. Die eerste, op gevoel gebaseerde reacties van medewerkers stemmen Eman positief. Rustige kleuren en optimale lichtinval Bijvoorbeeld over het kleurgebruik in het pand. “Er zijn veel natuurlijke materialen gebruikt in het gebouw”, vertelt Eman. “Dus ook veel natuurlijke, zachte kleuren. Het is nergens heel druk. Dat wordt als aangenaam ervaren.” Ook is het gebouw, met een gevel van staal en glas, heel erg licht. “Dat maakt het werken erin ook prettig.” Visueel comfort wordt in duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL gewaardeerd.
Luchtbehandeling: verse lucht van buiten
Een ander onderwerp dat bijdraagt aan een gezonde werkomgeving is de interne luchtkwaliteit. Eman vertelt hierover: “We halen verse lucht van buiten en blazen die naar binnen. Die lucht wordt ook voorverwarmd met warmte die we uit de grond halen.” Over de luchtkwaliteit meldt Robin Eman: “Alle vergaderruimtes die afgesloten kunnen worden, worden gemonitord op CO₂-gehalte. Als dat te hoog dreigt te worden, dan reageert het luchtbehandelingssysteem daarop. Dat is geen nieuwe techniek, maar wel belangrijk om toe te passen.” Verder, aloud maar heel effectief en in sommige kantoorgebouwen echt een gemis, kunnen de ramen handmatig door de medewerkers open en dicht worden gedaan. Niet wagenwijd, geeft Eman aan; het gebouw is vijf verdieping hoog en dat zou onveilig zijn. Maar wel op een kier.
Wil je het hele artikel lezen? Dat kan hier gratis in het BREEAM-NL Magazine.
Beeld: Carel van Hees