‘Hesselink Koffie schenkt geluk’. Met die leus wil de koffiebrander uit Winterswijk de Nederlandse koffiemarkt veroveren. “Je moet helemaal blij worden van onze koffie, met een glimlach op het gezicht van de koffiedrinker”, vertelt Gerrit Hesselink. De man achter Hesselink Koffie en achter de leus. En die leus gaat verder dan een goede kop koffie. Dus is Hesselink inmiddels ook de man achter een foundation én achter het superduurzame hoofdkantoor in Winterswijk.
Betekenisvol ondernemen: ‘Dan mag BREEAM-NL certificaat niet ontbreken’
Want die glimlach op het gezicht van de koffiedrinker, daar moet heel veel achter gezocht worden. “Goedkope koffie is vaak niet lekker, maar heeft ook een lage inkoopprijs en dus is het slecht voor de koffieboer.” Volgens Hesselink wordt een onderbetaalde koffieboer logischerwijs niet aangezet tot ontwikkeling, vernieuwing en verduurzaming. Die wordt niet aangezet om te verbeteren. En dat is juist wat Hesselink wel wil: de wereld verbeteren. Met duurzaam geproduceerde koffie tegen een eerlijke prijs, een eigen foundation (van iedere kilo verkochte koffie, gaat er 25 cent naar de foundation) om koffieboeren en hun omgeving te steunen en enorme ambities om het eigen handelen te verduurzamen.
BREEAM de ambitie
Zich achter mooie beloften verschuiven of CO₂-uitstoot afkopen of zelfs verhandelen, dat is niks voor Hesselink. Verduurzamen betekent in zijn geval: zelf verbeteren. De verduurzamingsslag van Hesselink Koffie wordt dus ingezet door eigen handelen te verbeteren. Te starten met het gebouw in Winterswijk. “Op het moment dat we de knoop doorhakten om te gaan vernieuwbouwen, wilden we meteen ook een BREEAM-NL certificaat. Vanaf het allereerste begin”, vertelt de directeur.
Wil je het hele artikel lezen? Dat kan hier gratis in het nieuwe BREEAM-NL Magazine.